الگوریتم مرغ مگس خوار مهمترین الگوریتم گوگل

الگوریتم مرغ مگس خوار مهمترین الگوریتم گوگل : الگوریتم مرغ مگس خوار یکی دیگر از الگوریتم های گوگل است که اهداف متفاوت تری با دیگر الگوریتم های مورد استفاده گوگل را دنبال می کند. بر خلاف دیگر الگوریتم های مورد استفاده، این الگوریتم به دنبال اسپم کردن لینک های بی کیفیت و سیاه نیست، بلکه جست و جوی کاربران را بهینه کرده و به دنبال افزایش سرعت دسترسی کاربران به سوالات و نتایج مناسب است. الگوریتم مرغ مگس خوار از چه زمانی مورد استفاده قرار گرفته است؟ چه فاکتورهایی را بررسی می کند؟ چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟ چه اقداماتی لازم است که این الگوریتم به سایت شما اعتبار بالایی اختصاص دهد؟ همگی پرسش هایی است که در این مقاله به شما پاسخ خواهیم داد.

چرا مرغ مگس خوار؟

شاید برای هر فرد این سوال پیش بیاید که از میان تعداد بیشماری حیوانات، چرا این نام برای الگوریتم انتخاب شده است. بیشترین و مهم ترین این علت را می توان دقت و ظرافت مشترک میان مرغ مگس خوار و این الگوریتم دانست.

مرغ مگس خوار را یکی از تیزبین ترین و سریع ترین پرنده های دنیا می دانند. این پرنده می تواند در زمان بسیار کوتاهی هدفی را که در فاصله بسیار دور از آن قرار دارد با چشمان خود دیده و آن را شکار کند. جالب است بدانید که هنگام پرواز، چشمان انسان نمی تواند بال‌‌‌‌های این پرنده را دیده و تشخیص دهد. علت این مساله آن است که هنگام پرواز بال‌های این پرنده در هر ثانیه ۷۰ بار حرکت می کند و یا هنگام شیرجه زدن برای گرفتن هدف این عدد به ۲۰۰ می رسد!

اگر کمی عملکرد این پرنده را با خود مرور کنید، احتمالا متوجه سرعت عمل و دقت الگوریتم مرغ مگس خوار نیز خواهید شد. این الگوریتم احتمالا بدون آن که شما متوجه فعالیت آن شوید، می تواند سایت شما را با سرعت و دقت بالایی بررسی کند!

الگوریتم مرغ مگس خوار چست و چگونه عمل می کند؟

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، این الگوریتم به دنبال پیدا کردن سایت های اسپم شده و یا لینک های سیاه نیست. هدف این الگوریتم آن است که کاربران دنیای مجازی در زمان کوتاه تری به نتایج مناسب و دلخواه خود برسند. تا قبل از پیدایش الگوریتم مرغ مگس خوار، الگوریتم های دیگر جهت نمایش سایت های مرتبط تنها به کلمه کلیدی و چگالی آن در محتوا توجه می کردند. در واقع اگر برای مثال کاربر کلمه کلیدی تالار عروسی را در موتور جست و جو ثبت می کرد، الگوریتم ها به دنبال محتواهایی بودند که دارای تعداد بیشتری از این کلمه کلیدی باشند.

این مساله باعث شده بود که بسیاری از سایت ها بدون توجه به کیفیت محتوا، مقاله های خود را تنها با کلمات کلیدی بسیار پر کنند. در نتیجه کاربران اینترنت بعد از جست و جوی عنوان مورد نظر خود با مقاله هایی بی کیفیت و بدون اطلاعات کافی روبه رو می شدند. برای رفع این مشکل و برای کمک به کاربران در پیدا کردن یک محتوای با کیفیت و مناسب، گوگل الگوریتم مرغ مگس خوار را مورد استفاده قرار داد.

در سال ۲۰۱۳ این الگوریتم توسط گوگل به کاربران دنیای مجازی معرفی شد. عملکرد این الگوریتم بسیار هوشمندانه است. این الگوریتم مانند یک انسان می تواند متن محتواها را بررسی کرده و سایت هایی با محتوای با کیفیت را به کاربران نشان دهد. اما چگونه؟

تصور کنید که شما با دوست خود راجع به همان تالار عروسی صحبت می کنید. در این مکالمه شما بارها از کلمات مرتبط و هم معنی مانند سالن عروسی، آهنگ، عروس و داماد، آرایش عروس، غذا و غیره استفاده می کنید. این کلمات نشان می دهد که مکالمه شما یک مکالمه صحیح با محوریت تالار عروسی است. این الگوریتم نیز دقیقا به این نکته توجه می کند.

در واقع این الگوریتم به جای تمرکز تنها روی کلمه کلیدی، به دنبال کلمات هم معنی، مشابه و مرتبط نیز گشته و کیفیت محتوا را بر اساس مجموعه آن ها می سنجد. در نتیجه بعد از هر جست و جوی کلمه کلیدی، الگوریتم مرغ مگس خوار سایت هایی با محتواهایی کاملا با کیفیت و مناسب در اختیار کاربران خود قرار می دهد.

مرغ مگس خوار از چه ابزارهایی استفاده می کند؟

این که مرغ مگس خوار برای پیدا کردن سایت هایی با کیفیت و نمایش آن به کاربران از چه ابزارهایی استفاده می کند، سوالی است که پاسخ چندان روشنی توسط گوگل به آن داده نشده است. چیزی که مشخص است این که ابزارهایی مانند گراف دانش و جست و جوی معنایی ابزارهایی اصلی هستند که این الگوریتم برای عملکرد خود از آن ها استفاده می کند. اما این ابزارها دقیقا چه کاری انجام می دهند؟

۱٫ گراف دانش

گراف دانش یکی از ابزارهای قدرتمند گوگل است که فعالیت خود را یک سال قبل تر از الگوریتم مرغ مگس خوار آغاز کرده است. گراف دانش به این نکته توجه می کند که نتیجه هر جست و جو تنها یک کلمه نبوده بلکه یک هدف است. با یک مثال ساده این مساله را برای شما توضیح خواهیم داد. تصور کنید که شما نام یک بازیگر مورد علاقه خود را در موتور جست و جو می نویسید. گراف دانش هنگام جست و جو دست به کار شده و تمامی اطلاعات مربوط به آن شخص از سابقه بازیگری، جوایز، بیوگرافی، فیلم ها و غیره را در اختیار شما قرار می دهد. این مساله قبل از الگوریتم مگس خوار می توانست تا حدی کاربران را به نتایج مناسب جست و جو نزدیک کند.

۲٫ جست و جوی معنایی

جست و جوی معنایی ابزار دیگری است که این الگوریتم برای عملکرد مناسب خود از آن استفاده می کند. همانطور که در بالا نیز اشاره شد، الگوریتم مرغ مگس خوار به جای تمرکز روی کلمه کلیدی به معنا و مفهوم کلی نگاه می کند. جالب است بدانید که این ابزار برای نشان دادن نتایج جست و جو اطلاعاتی مانند تاریخچه شما در جست و جو، موقعیت مکانی و اطلاعات دیگر را بررسی کرده و به شما در پیدا کردن نتایج جست و جو کمک می کند.

اجازه دهید این نکته را نیز با یک مثال ساده برای شما روشن تر کنیم. تصور کنید شما بارها نام فوتبالیست مورد نظر خود را جست و جو کرده اید و سابقه جست و جوهای شما در موتورهای جست و جو (history)  شما در مورد فوتبال، ورزش و موارد مشابه باشد. اگر شما در موتور جست و جو کلمه کلیدی بیوگرافی علی را بنویسید، در کادر پایین مطالبی مانند بیوگرافی علی پروین، علی کریمی برای شما نمایش داده می شود. در حالی که این کادر برای فرد دیگر با موقعیت جغرافیایی متفاوت و سابقه جست و جوی متفاوت، فرق می کند.

در واقع این ابزار از الگوریتم مرغ مگس خوار علاوه بر توجه به کلیت و مفهوم که در بالا توضیح داده شد، به سابقه جست و جو و دیگر اطلاعات شما توجه کرده و بهترین نتایج را در اختیار شما قرار می دهد.